PLAN PRACY PEDAGOGICZNEJ
Pedagog - Magdalena Woźniak
Terapia pedagogiczna to działanie mające na celu niesienie pomocy osobom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Zaburzenia te koryguje się poprzez odpowiednie oddziaływania prowadzące do jak najpełniejszego, wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego.
Służy temu:
- opracowywanie narzędzi diagnostycznych (np. arkusze obserwacji, kwestionariusze wywiadu),
- dokonywanie szczegółowej diagnozy podopiecznych Środowiskowego Domu Samopomocy,
- zapewnianie opieki wychowawczej,
- prowadzenie indywidualnych rozmów,
- wyjaśnianie, sugerowanie, instruowanie,
- zapewnianie wsparcia indywidualnego i społecznego,
- podtrzymywanie uczestników w dobrej kondycji psychicznej,
- nauczanie dydaktyczne (np. nauka czytania i pisania) i wychowawcze (np.kształtowanie pożądanych cech osobowości, odpowiednich form zachowania),
- utrwalanie podstawowych sprawności potrzebnych w życiu codziennym (np.rozpoznawanie i nazywanie dni tygodnia, miesięcy, pór roku, prawa i lewa strona, odczytywanie godzin na zegarze, liczenie),
- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach,
- motywowanie do wyjścia na zewnątrz,
- kształtowanie postaw sprzyjających poprawie funkcjonowania w otoczeniu,
- uświadamianie celowości podejmowanych działań,
- zachęcanie do pracy nad własnym warsztatem,
- praca nad zwiększaniem samodzielności,
- organizowanie sytuacji edukacyjnych pozwalających na rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
- usprawnianie sposobów komunikowania się w grupie, otoczeniu,
- trening umiejętności prowadzenia rozmowy,
- praca nad kulturą języka,
- systematyczna koordynacja pracy instruktorów terapii zajęciowej,
- opracowywanie we współpracy z zespołem wspierająco - rehabilitacyjnym planów pracy uwzględniających możliwości, zdolności i rozwój podopiecznych.
Współpraca z instruktorami terapii zajęciowej w zakresie:
- wychowania i terapii,
- weryfikacji planów wspierająco - rehabilitacyjnych,
- ścisła współpraca z psychologiem,
- czuwanie nad właściwą atmosferą wśród uczestników i wzmacnianie pozytywnych relacji między nimi,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych i pomoc w rozwiązywaniu trudności,
- ćwiczenia usprawniające ogólne sprawności ruchowe i manualne,
- ćwiczenie percepcji i pamięci wzrokowej,
- ćwiczenia korekcyjno - kompensacyjne funkcji zaburzonych,
- eliminowanie zaburzeń zachowania,
- stwarzanie warunków do rozwoju kulturalnego i osobowościowego,
- organizowanie sytuacji wychowawczych umożliwiających osiąganie sukcesów,
- kształtowanie umiejętności podporządkowania się przełożonym,
- nauka podporządkowania się normom współżycia społecznego,
- praca nad kształtowaniem postaw koleżeństwa,
- trening higieniczny (np. zachowanie czystości, mycie rąk, dbanie o wygląd zewnętrzny),
- nauka korzystania z pralki automatycznej (np. sortowanie brudnej bielizny, dozowanie proszku),
- kontrola postępów uczestników,
- prowadzenie dziennika pracy pedagoga,
- współorganizowanie i udział w imprezach integracyjnych i okolicznościowych,
- wycieczki, wyjścia i wyjazdy do muzeów, kin, teatrów, kawiarni, pizzerii,
- rozwijanie zainteresowań, lektura czasopism, książek, audycje telewizyjne itp.,
- wykorzystywanie w edukacji gier planszowych, puzzli itp.,
- organizowanie pogadanek i dyskusji pedagogicznych poświęconych zagadnieniom dydaktycznym i wychowawczym,
- współpraca i integracja z innymi placówkami,
- kształtowanie umiejętności zdrowego stylu życia i spędzania czasu wolnego,
- rozwiązywanie trudności pojawiających się w toku działalności placówki,
- poradnictwo rodzinne,
- poradnictwo pedagogiczne.