PRACOWNIA RĘKODZIEŁA I PLASTYKI
Starszy Terapeuta Zajęciowy - Małgorzata Radzińska
I POZNAWANIE RÓŻNORODNYCH FORM PLASTYCZNYCH I RĘKODZIEŁA.
1. Papieroplastyka:
- wyklejanie obrazków na tekturze kulkami z krepy, kolorowych gazet, bibuły, ozdabianie ramek do obrazów,
- wykonywanie masy papierowej, tworzenie z niej figur o różnych kształtach, po wyschnięciu zdobnictwo.
2. Ceramika:
- poznawanie form pracy w glinie, wykonania przedmiotów z kulek, wałeczków, bryły (misy, dzbanki, dzwonki, itp.) ,przedmioty powstające według indywidualnych chęci, wyobraźni i zainteresowań uczestnika,
- wykorzystanie wykonanych przedmiotów w życiu codziennym,
- możliwość ćwiczenia palców dłoni, poprawy ich sprawności podczas ugniatania i kulania gliny
3. Malarstwo, grafika, kredka świecowa, ołówkowa:
- poznawanie różnych technik, stosowanie ich na papierze, płótnie, szkle, glinie, tekturze, kawałku drewna, itp.
- zachęcanie, motywowanie do twórczości własnej uczestnika jak i do odwzorowywania np. portret, rysunek z natury,
- nauka dostrzegania piękna otaczającej nas przyrody, wyrażania uczuć w swoich pracach, plenery plastyczne „Cztery pory roku",
- metoda bąbelkowa,
- malowanie na nitce,
- malowanie na cukrze pudrze,
- technika klejem na kartce,
- malowanie farbami żelowymi.
II. POZNANIE INNYCH FORM RĘKODZIEŁA I PLASTYKI:
- wyklejanie obrazów kulkami z plasteliny,
- nauka posługiwania się dłutem - rzeźba w drewnie, użytkowa, bryła, płaskorzeźba,
- nauka wykonania masy solnej, poznanie składników, dalsza praca w masie, tworzenie figurek, broszek, korali, kolczyków, misek, koszyków, itp.
- oklejanie słoików, butelek wełną, sznurkiem, skórą, futerkiem, szyszkami, koralikami,
- tworzenie obrazów typu collage,
- obrazy ze skóry,
- makrama
- aplikacje,
- szycie ze sznurka,
- poznawanie technik haftu, ściegów, przyborów do haftowania, posługiwanie się nimi,
- wyszywanie motywów prostych i trudnych, wybranych wzorów na papierze i materiale,
- poznawanie technik batiku,
- nauka zdobienia metodą decupage,
- nauka wykorzystywania darów natury i przyrody w sztuce, zbieranie i suszenie liści, gałęzi, kasztanów, żołędzi, traw, kwiatów, nasion roślin, owoców, układanie różnorodnych kompozycji według inwencji własnej.
III NABYWANIE INNYCH UMIEJĘTNOŚCI TYPU :
- motywowanie do udziału w konkursach plastycznych organizowanych przez różne instytucje,
- zachęcanie do udziału w wycieczkach, imprezach kulturalnych, towarzyskich, sportowych
- zachęcanie do oglądania programów telewizyjnych, słuchania audycji radiowych, czytania książek, czasopism, wzbogacanie galerii SDS,
- nauka kontaktu ze sztuką, ukazywanie wartości sztuki i charakterystycznych dla niej elementów,
- umiejętności odbioru, przeżywania i oceniania sztuki,
IV NAUKA KULTURY ZDROWOTNEJ :
- higiena życia codziennego (czystość osobista, zachowanie czystości),
- pielęgnacja ciała (cery, stóp, rak, paznokci, włosów),
- golenie, przybory do golenia,
- czystość bielizny i odzieży osobistej, nauka prania odzieży w pralce, wieszania na lince, prasowania, składania,
- utrzymanie czystości w pomieszczeniach, wietrzenie, konieczność spaceru, racjonalnego odżywiania, codziennej gimnastyki ogólnorozwojowej.
Prowadzone zajęcia terapeutyczne są dostosowane indywidualnie do stanu zdrowia i możliwości osób uczestniczących i mogą ulegać zmianie. Dzięki prowadzonej terapii zajęciowej podopieczni rozwijają swoje zainteresowania, doskonalą zdolności manualne, umiejętności planowania i przewidywania. Poprzez swoje prace wyrażają ekspresję świata własnych przeżyć, która pozwala nam ich poznać i zrozumieć.